Monday 2 February 2015

TIPS HILANGKAN JERAGAT DENGAN PRODUK SHAKLEE


Jeragat atau hyperpigmentation atau nama medikalnya ialah Melasma adalah masalah kulit yang biasa berlkau dalam kalangan orang Asia.

Jeragat akan menyebabkan wujudnya sedikit atau lebih tompok-tompok coklat atau hitam di muka. Ia mungkin akan turut kelihatan di bahagian lain seperti pipi, dahi, hidung, dan dagu. Jeragat boleh di kurangkan dan di pudarkan tetapi malangnya tidak boleh di pudarkan.


Mari kita kaji dengan lebih mendalam, bagaimanakah Melasma ( Jeragat ) boleh terjadi?

  • Kerap berada di bawah terik mentari ( UV matahari )
  • Ketidakseimbangan hormon disebabkan mengandung/menepaus atau mengambil pil perancang
  • Penggunaan mekap dan alat kosmetik atau rawatan kulit yang tidak sesuai.
  • Faktor keturunan ( di sebabkan oleh hiper cherotasis iaitu sel dalam liang yang menghasilkan sel yang lebih banyak dari biasa )
  • Masalah tekanan dan tidak cukup tidur
Jadi, apa yang perlu kita lakukan bagi mengatasi masalah ini?


Mari kita cuba rawatan tradisional terlebih dahulu :)

    1. Petua 1 = Sapukan kulit pisang berangan pada jeragat. Biarkan sekejap dalam masa 5 minit dan bilas dengan air suam sehingga bersih.
    2. Petua 2 = Rendamkan tisu pada telur putih dan tekapkannya di atas kulit yang mempunyai jeragat. Tunggu sehingga tisu kering dan buang tisu tersebut. Kemudian cuci seperti biasa.
    3. Petua 3 = Gosokkan daun sireh muda yang telah disimpan dalam peti semalaman ke atas kulit yang berjeragat.
    4. Petua 4 = Buat skrub. Ambil sedikit daun betik , segenggam beras ( yang telah direndam semalaman ), air dan sedikit kulit kayu manis dan di tumbuk lumas atau di kisar halus. Sapukan di seluruh kulit muka, biarkan ia kering. Kemudian, lembapkan kulit muka debgan cara percikkan sedikit air bersih di sekeliling muka. Setelah itu, gosokkan kulit wajah dan bilas dengan menggunakan air bersih.
InshaAllah, jika di amalkan selalu. Jeragat yang selama ini suka menempel akan berkurangakn. Kulit juga akan jadi putih gebu je. 
Selamat mencuba yee :)

Ehh...lecehlah nak tepek sana sini ye. Alahaii...jangan buntu dulu, saya ada penyelesaiannya. Mudah je tau. Jom kita cuba amalkan vitamin shaklee untuk lebih mudah, tak cerewet dan sangat efisen untuk golongan yang sentiasa sibuk ini.





Nutriwhite spot whitening treatment
untuk mengurangkan warna coklat kehitaman jeragat yang ada di kulit wajah.



B Compex
penting untuk kestabilan hormon. Dapatkan secara tidak langsung mengurangkan stress yang menyebabkan terjadinya muka berjerawat dan berjeragat.




ESP
sangat penting untuk meghasilkan sel baru dan secara langsung akan mengurankan sel kulit mati dan kekerapan kejadian jeragat. Tompokan hitam di kulit muka akibat jerawat sukar hilang. Namun begitu, jika badan cukup kandungan protein insyaAllah, sel-sel baru akan cepat terhasil dan terbentuk sebelum kesan jeragat muka melata.




Vitamin C
penting untuk pembentukan kolagen. Pengambilan vitamin C secara konsisten akan menyebabkan kulit anda tampak lebih cerah. Ia juga berfungsi untuk melambatkan proses penuaan dan menyekat pigmentasi dan membantu mengurangkan masalah jeragat.




Vitamin E
Ia juga terkenal dengan vitamin awet muda. Ini kerana ia dapat membantu keseimbangan horman dan boleh mengawal kadar minyak dalam liang kulit. Oleh itu, amat penting untuk anda memiliki vitamin E bagi mereka yang mempunyai masalah jeragat dan jerawat.



Jangan lupa juga minum air kosong maksimum 3 liter setiap hari ye.
Jom bershaklee bersama-sama :)


*Produk ini tidak bertujuan unuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihadapi. Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD - Chini, Pekan. Muadzam & Kuantan. Hubungi saya, Telefon / SMS / Whatsapp : 0135954921 Email : luvly.izzati@gmail.com

No comments:

Post a Comment