Thursday 26 February 2015

BERSENAM ATAU BERSAUNA, YANG MANA BANYAK BAKAR LEMAK?


Assalamualaikum pagi yang ceria,

Anda mungkin pernah berjumpa dengan orang seperti ini di gim iaitu tidak pernah bersenam atau melakukan latihan beban. Namun, menghabiskan masa berjam-jam di bilik sauna. ketika di tanya, dia memberikan alasan, " Tidak perlu susah-susah bersenam, bersuana pun boleh membakar lemak, berpeluh juga! ". Yang mana satu betul, bersenam atau bersauna? Ermmm.

Mula-mula diperkenalkan di Finland, sebelum popular ke seluruh dunia, asalnya sauna sendiri terdiri daripada tiga tahap yang dilakukan secara berturutan, iaitu :

  • Berdiam di dalam suhu tinggi dan kering ( bukan lembap ) selama 5-20 minit
  • Diikuti dengan penyejukkan di luar sauna
  • Seterusnya , di akhiri dengan minum air kosong.
Alasan utama mereka yang pro-sauna ( versus senaman terutama kardio ) adalah tindak balas badan pada masa bersauna dan berlari di atas treadmill hampir sama iaitu berpeluh dan berdenyut jantung/ nadi meningkat.


Sehingga kini belum ada bukti ilmiah bahawa sauna membakar lemak. Memang benar, sauna dapat meningkatkan denyut jantung dan sememangnya hakikat denyut jantung merupakan parameter ukuran intensiti senaman, namun peningkatan denyut jantung akibat sauna terlalu kecil untuk membawa badan ke dalam fat burning zone. Senaman terutama kardio masih pilihan terbaik untuk membakar lemak.

Manfaat Sauna




Walau bagaimanapun, jangan serta merta meninggalkan kebiasaan anda bersauna kerana ;

  1. Sauna membantu anda meningkatkan stamina pada masa anda bersenam. Kajian yang dilakukan di New Zealand membuktikan, atlit olahraga yag rutin bersuana selama tiga minggu meningkatkan stamina mereka sabanyak 32 peratus.
  2. Sauna mengurangkan rasa sakit selepas bersenam. Panas yang disebabkan oleh bersauna dapat merenggangkan otot serta memiliki efek analgesik (penahan sakit) pada otot, seperti dalam lipitan Annals of Internal Medicine.
  3. Sauna menjauhkan anda daripada selesema. Satu kajian yang dilakukan pada tahun 1990 membuktikan , mereka yang rutin bersauna selama enam bulan lebih jarag mendapat selesema berbanding mereka yang tidak bersuana. Di mana manfaat tersebut mula dirasakan sejak tiga bulan pertama kajian.
Oleh itu, gunakan sauna untuk kesihatan. Aktiviti senaman tetap yang terbaik untuk membakar lemak.

Namun begitu, terdapat juga mereka yang bersenam tidak mendapat hasil yang di kehendaki. Hal ini kerana, berkemungkinan mereka tidak cukup masa untuk bersenam. Oleh itu, apa kata anda semua membantu diri anda dengan vitamin kesihatan untuk kurus yang di jamin menggunakan bahan-bahan semulajadi.





Di dalam produk Shaklee, ia menyediakan beberapa rantaian jenis vitamin yang membantu anda semua untuk kurus dan sihat. Shaklee menawarkan tiga peringkat untuk kurus :

BAKAR
Produk : Lecithin/ Omega Guard
Fungsi : Bertindak sebagai agen pemecah lemak dan pembakar lemak dan kolesterol di dalam badan

BUANG
Produk : Alfalfa/Herb Lax
Fungsi : Mengankut dan membuang lemak, toksin dalam badan

BINA
Produk : Cinch/ESP
Fungsi : Bina otot, elak kulit menggelebeh

Jom, try set kurus Shaklee yang superb mantop!

*Produk ini tidak bertujuan unuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihadapi. Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD - Chini, Pekan. Muadzam & Kuantan. Hubungi saya, Telefon / SMS / Whatsapp : 0135954921 Email : luvly.izzati@gmail.com

No comments:

Post a Comment