Sunday 9 February 2014

Kepentingan Minum Air


Assalamualaikum semua, hari ini terasa nak berkongsi mengenai AIR. Pada hakikatnya, air sangat penting dalam kehidupan seharian kita. Sebelum tu, nak tanya mana lebih penting antara air dengan makanan? Cuba Bayangkan anda hidup tanpa AIR, agak-agak kita boleh survive ke? Jawapannya ada pada anda.

AIR:

Air tidak mengandungi karbohidrate, protin, atau pun lemak. Ia juga tidak mengandungi lemak. Tetapi, air menjadi salah satu komponen penting dalam nutrisi harian kita. 

Air boleh juga di dapati dalam makanan. Sebagai contoh, keberadaan air yang ada pada buah-buahan dan sayur-sayuran. Air jus yang tinggi kandungan gulanya akan melambatkan penyerapan air dalam badan. Oleh itu, anda disarankan mengawal pengambilan air bergula memasui badan anda. 

Air dan Kepentingannya



  • Air membantu menstabilkan suhu.
  • Air membantu membawa nutrien keseluruh organ badan.
  • Air mampu menyingkirkan toksin. 
  • Air adalah sebahagian dari darah dan cecair dalam badan yang lain.
  • Air sangat penting sebagai "joint-lubrication"




Keperluan Harian

- Manusia memerlukan 2 - 2.5 liter air sehari. Dalam suhu dan cuaca yang lebih panas, kita memerlukan air      yang lebih banyak untuk mengelakkan daripada dehidrasi.

Bagaimana Air Hilang Dari Badan?


  1. Dalam urin
  2. Melalui peluh
  3. Melalui najis
  4. Melalui paru-paru


Air yang Membuat Anda Terhidrat


  1. Air berkafein
  2. Air berkarbonat
  3. Energy drink tertentu
  4. Alkohol
Kesimpulannya, kita perlu menjadikan AIR sebagai sahabat baik kita. Pengambilan AIR yang secukupnya ini penting bukan sahaja yang mengambil supplemen, bahkan yang ingin kurus dan cantik pun perlu mengamalkan minum AIR yang BERSIH.

TIPS!!!
Minum air sedikit demi sedikit tetapi kerap. Bukan minum langsung 500ml sekali teguk, sudah pasti nanti berulang ke ladies sahajalah jawapnya.


..........................................................................................................................................

*Produk ini tidak bertujuan unuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihadapi. Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD - Chini, Pekan. Muadzam & Kuantan. Hubungi saya, Telefon / SMS / Whatsapp : 0135954921 Email : luvly.izzati@gmail.com

No comments:

Post a Comment