Tuesday 25 March 2014

MAKANAN YANG MENGANDUNGI PROTEIN TINGGI

MAKANLAH PROTEIN DALAM SEMUA HIDANGAN :)



Pada hakikatnya, protein lebih memuaskan selera berbanding karbohidrat mahupun lemak. Inilah sebabnya mengapa protein dikatakan sumber terbaik dalam pengawalan berat badan. Merujuk kepada penyelidik protein, Donald Layman, PhD dari Universiti of lllinois, diet yang tinggi dengan protein dan diambil dengan karbohidrat secara sederhana serta turut mengamalkan senaman yang konsisten, mempunyai berat badan yang sihat. Selain itu, protein yang cukup mampu menyediakan otot massa dan merangsang pembakaran lemak, Oleh itu, pastikan anda memasukkan sumber protein yang sihat dalam menu misalnya yogurt, keju dan kekacang dalam menu utama dan juga snek.

Daging, ikan dan telur merupakan sumber protein yang sangat popular di bibir bibir masyarakat kini. Namun begitu, masih terdapat banyak lagi sumber protein yang perlu di ketahui umum. Oleh itu, mari kita perinci dengan lebih mendalam.

1. AYAM
Ayam adalah makanan yang sering kali kita nikmati dalam setiap hidangan, acap kali juga ayam tersebut digoreng, di panggang dan dioleh bermacam-macam cara masak. Selain sedap, ayam juga mempunyai sumber protein yang begitu tinggi yang tersebar dari pelbagai bahagian.
- Bahagian dada 3, 5oz = 30gram protein
- Bahagian paha = 10gram protein
- Bahagian sayap = 6gram protein
- Daging ayam dimasak (4oz) = 35gram protein

2. IKAN
Ikan adalah haiwan yang mempunyai daging putih seperti ayam. Selain mempunyai daging yang sihat , ia juga mempunyai protein yang tinggi.
- kebanyakan ikan fillet atau steak adalah sekitar 22 gram protein untuk 100 gram ikan yang dimasak. 
- Tuna 6oz = 40gram protein.

3.TELUR
Ada beraneka jenis telur, ada telur ayam, telur itik malah telur penyu juga serta lain-lain. Hal ini juga merupakan sumber protein tinggi dan baik untuk menambah tenaga.
-1 biji telur besar = 6gram protein

4.SUSU
Susu memiliki sumber proein yang tinggi selain telur. Susu juga bagus untuk pertumbuhan tumbuh dan juga untuk kekuatan tulang kerana tinggi dengan kalsium Ada pelbagai susu jual di pasaran, mengikut citarasa kita mahu pili yang mana dan bergantung kepada keperluan kita juga.
- 1 cawan susu = 8gram protein

5. YOGURT
Yogurt merupakan olahan susu yang telah difermentasi sehingga ia mengandungi kalsium yang baink untuk kesihatan tualng dan gigi. Selain rasa yang nikmat, ia juga mengandungi protein yang tinggi. 
- 1 cawan yogurt = 8-12gram protein

6.KEJU
Ramai yang menggemarkan keju ini kerana keenakkannya yang menggamit perasaan. Selain itu, keju juga mempunyai protei dan kalsium yang tinggi. Namun begitu, ada juga yang menyangkal kerana mendakwa keju juga mengandungi lemak.
- cheddar = 7 atau 8 gram per 28 gram protein
- parmesan = 10 gram per 28 gram protein

7. KACANG
Pelbagai kacang yang mengandungi protein yang tinggi. Selain rasa keenakkannya, namun haruslah berhati-hati jika makan terlalu banyak kacang, pasti akan membuatkan kita beraa sakit perut.
- kacang mentega , 2 senduk makan = 8 gram protein
- kacang tanah, 1 per 4 cawan = 9 gram protein
- kacang almond, 1 per 4 cawan = 8 gram protein
- biji bunga matahari, 1 per 4 cawan = 6 gram protein

8. TAHU
Inilah makanan yang berprotein tinggi yang bukan sahaja sihat untuk tubuh kita namun sentiasa sihat dan selamat untuk memakannya.
- 1 ons tahu = 2, 3 gram protein

Lantaran dengan itu, pihak shaklee telah mencipta makanan tambahan protein tinggi berasaskan kacang soya. Penghasilan pertama ini dicipta oleh Dr. Shaklee dan telah menjalani kajian klinikal yang sanagt ekstensif an komprehensif serta memiliki kualiti protein yang amat tinggi. Oleh sebab itu, lantaran terlalu didedahkan dengan kesibukan masa, kita tidak punyai masa yang banyak utuk memastikan kita mengambil sumber protein yang mencukupi dalam diet pemakanan seharian. Oleh sebab itu, dengan hanya mengambil soy protein isolate powder (ESP) ini mampu menampung sumber protein dalam setiap hidanga pemakanan kita. 


Satu hidangan ESP ini bersamaan dengan 2 kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali gana susu, rendah lemak, tiada kolesterol, tiada asid uric dan sangat mudah diserap oleh tubuh manusia.


Adakah penting protein ini? 
Jawapannya yes! sangat penting! protein adalah sumber utama dalam pembentukan pelbagai organ dan tisu dalam badan serta komponen utama kepada hormon manusia. Ia merangsang fungsi psikologi. Kekuranagn protein menyebabkan kelemahan dalam sistem imun untuk melawan penyakit, masalah lebihan iar yang tinggi dalam badan, kehilangan kepejalan otot, darah dan hormon dan akhirnya boleh membawa kepada kegagalan fungsi organ yang akhirnya boleh membawa kematian.

Takut kan? jadi tunggu apa lagi, mari kita sama-sama menjaga kesihatan diri kita dengan memberi layanan teristimewa terhadapnya. Jika ingin dapatkan ESP shaklee dengan saya, sila hubungi saya dengan segera.


Ezaty Rusman
☏ 013-5954 921
✉ luvly.izzati@gmail.com
http://kauntersihat.blogspot.com

.................................................................................................................
*Produk ini tidak bertujuan unuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihadapi. Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD - Chini, Pekan. Muadzam & Kuantan. Hubungi saya, Telefon / SMS / Whatsapp : 0135954921 Email : luvly.izzati@gmail.com

No comments:

Post a Comment