Friday 13 June 2014

PETUA HILANGKAN PARUT


Kebanyakan dalam kalangan kita sememangnya amat gusar dan susah hati apabila ada parut kesan jerawat, parut akibat kemalangan, pembedahan atau sebagainya di muka. Sungguh stress di buatnya kan? Saya rasa kita punya perasaan yang sama. Saya ada sedikit petua baik tradisional atau moden untuk di kongsi bersama. Jom kita kongsi :)

1. KULIT KAYU MANIS DAN BEDAK SEJUK



Ini adalah petua yang paling glamor dan sangat mudah untuk di aplikasikan. Tumbuk kulit kayu manis sehingga lumat dan menjadi serbuk. Campurkan sedikit serbuk kayu manis ini bersama sedikit air. Bancuhkan bersama-sama bedak sejuk. Setelah sebati, sapu rata di bahagian yang berparut. Lakukan sekerap yang mungkin. Lama kelamaan, parut akan mula pudar dan hilang. Petua ini sesuai untuk mereka yang mempunyai bintik-bintk hitam dan jerawat.


2. ASAM JAWA

 Ambil sedikit asam jawa, kemudian ramas dan di campur dengan air. Jangan terlalu cair. Selepas itu, sapukan pada tempat yang berparut. Biarkan sehingga kering. Seeloknya lakukan pada waktu malam sebelum tidur.

3. KULIT PISANG

Amalkan dengan menggosok setiap hari pada kulit pisang lemak manis atai pisang kapas.








4. BERAS + KUNYIT HIDUP + BAWANG PUTIH

 Ambil sedikit beras, kunyit hidup dan bawang putih. Kisar atau tumbuk kesemua bahan sehingga lumat. Kemudian campurkan sedikit air dan ratakan pada muka. Biarkan sehingga kering dan kemudian gosok secara pelahan sama seperti memakai skrub muka. Selepas itu, bilas dengan air suam. Lakukan setiap hari.

5. IBU KUNYIT

Tumbuh sedikit ibu kunyit sehingga lumat. Kemudian, sapu pada tempat yang baru berparut. Amat sesuai pada kulit yang mempunyai parut yang baru terjadi. 









6. VITAMIN E SHAKLEE

Vitamin E Shaklee memang dikenali sebagai vitamin cantik dan saya gelar vitamin "Bunuh Jerawat". Secara Amnya, vitamin E membantu melembapkan kulit dan bertindak sebagai vitamin antioksidan yang mana akan memelihara sel-sel yang sentiasa terdedah dengan radikal bebas agar tidak rosak dan menyebabkan penuaan awal. Satu lagi keistimewaan Vitamin E shaklee ini ialah merawat parut , tidak kira parut jerawat atau parut akibat kemalangan atau parut untuk mereka yang berkulit sensitif. Ambil sebiji vitamin E, kemudian cucuk dengan jarum. Kemudian, picit dan sapu pada tempat yang berparut.




KLIK sini untuk order Vitamin E Shaklee

Semua orang mempunyai pilihan sama ada untuk menggunakan cara tradisional yang memerlukan masa untuk membuatnya atau yang hanya mahu menggunakan cara moden yang sangat mudah dan tidak leceh. Pilihan berada di tangan anda. 

-selamat mencuba- ^^




*Produk ini tidak bertujuan unuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihadapi. Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD - Chini, Pekan. Muadzam & Kuantan. Hubungi saya, Telefon / SMS / Whatsapp : 0135954921 Email : luvly.izzati@gmail.com

No comments:

Post a Comment